راهنمای کامل اندازهگیری کشش زنجیر: روش استاندارد (نجات هزینههای زیربندی)
سیستم زیربندی (Undercarriage) گرانقیمتترین بخش مصرفی در ماشینآلات سنگین مانند بیل مکانیکی و بلدوزر است. آمارها به طور مداوم نشان میدهند که ۵۰ درصد از کل هزینههای تعمیر و نگهداری یک دستگاه، صرفاً مربوط به زیربندی آن است. در این میان، یک اقدام ساده، سریع و روزمره وجود دارد که بیشترین تأثیر را بر افزایش عمر این قطعات گرانقیمت دارد: تنظیم صحیح کشش زنجیر (Track Tension).
بسیاری از اپراتورها به اشتباه تصور میکنند که زنجیر "هرچه سفتتر باشد، بهتر است"، در حالی که این تصور اشتباه، یک "قاتل خاموش" برای زیربندی محسوب میشود. کشش زنجیر یک "نقطه طلایی" دارد؛ نه خیلی سفت و نه خیلی شل.
این مقاله کامل به شما آموزش میدهد که چرا کشش زنجیر اینقدر حیاتی است و چگونه آن را به روشی علمی و صحیح گام به گام تنظیم کنید.
چرا کشش زنجیر حیاتیترین تنظیم است؟
قبل از اینکه به "چگونه" بپردازیم، باید "چرا" را درک کنیم. تنظیم نادرست زنجیر در دو حالت رخ میدهد که هر دو فاجعهبار هستند:
۱. زنجیر بیش از حد سفت (Too Tight): قاتل خاموش 🤫
این مخربترین حالت ممکن برای زیربندی است و اغلب به دلیل تصور اشتباه اپراتور یا (مهمتر از آن) فشردگی مواد (Packing) مانند گل و سنگ در زیربندی رخ میدهد.
-
سایش داخلی پین و بوش: زنجیر سفت، اصطکاک 엄청난ی را به مفاصل داخلی زنجیر (پین و بوش) وارد میکند. این امر سایش داخلی را به شدت تسریع کرده و عامل اصلی "کش آمدن" زنجیر میشود.
-
فشار بر کل سیستم: این کشش، مانند یک ترمز دستی دائمی عمل میکند. فشار زیادی به بلبرینگهای آیدلر (چرخ جلو)، رولیکها و دندانههای اسپراکت وارد میشود.
-
آسیب به فاینال درایو: نیروی مورد نیاز برای چرخاندن این زنجیر سفت، فشار وحشتناکی به موتور حرکت (فاینال درایو) وارد کرده و عمر آن را به شدت کاهش میدهد.
-
افزایش مصرف سوخت: اصطکاک بیشتر به معنای نیاز به نیروی بیشتر و در نتیجه، مصرف سوخت بالاتر است.
۲. زنجیر بیش از حد شل (Too Loose): عامل آشوب 🌪️
اگرچه سایش آن به اندازه زنجیر سفت، داخلی نیست، اما عواقب آنی و خطرناکی دارد:
-
خطر خارج شدن زنجیر (Derailment): این بزرگترین خطر است. خارج شدن زنجیر از مسیر، یک توقف کاری (Downtime) بسیار پرهẓینه، زمانبر و خطرناک برای جا انداختن مجدد است.
-
سایش ضربهای: زنجیر شل هنگام حرکت "شلاق" میزند و به طور مداوم به رولیکهای بالا (Carrier Rollers) و رولیکهای پایین (Track Rollers) ضربه میزند و باعث سایش ناهمگون آنها میشود.
-
سایش اسپراکت و آیدلر: زنجیر شل به درستی روی دندانههای اسپراکت و سطح آیدلر قرار نمیگیرد و باعث سایش شدید و ناهمگون آنها میشود.
راهنمای گام به گام اندازهگیری کشش زنجیر (روش استاندارد)
تنظیم کشش در واقع به معنای اندازهگیری "شکم زنجیر" (Track Sag) است. این فرآیند ساده ۱۰ دقیقهای را باید به صورت روزانه یا حداقل هفتگی انجام دهید.
گام اول: آمادهسازی (تمیزکاری)
قبل از هر اندازهگیری، باید زیربندی را تمیز کنید. اگر زنجیر پر از گل، سنگ یا یخ باشد، اندازهگیری شما کاملاً اشتباه خواهد بود. فشردگی مواد به خودی خود زنجیر را سفت میکند.
گام دوم: موقعیتدهی صحیح دستگاه
این مرحله بسیار مهم است.
-
دستگاه را روی یک سطح صاف و هموار قرار دهید.
-
به آرامی، دستگاه را به اندازه یک تا دو برابر طول خود به سمت جلو حرکت دهید.
-
اهرمهای حرکت را رها کنید و اجازه دهید دستگاه بدون استفاده از ترمز و به طور طبیعی متوقف شود.
چرا؟ این کار باعث میشود کشش در کل زنجیر یکنواخت شده و بخش شل زنجیر (Slack) به طور طبیعی در قسمت بالایی، بین چرخ جلو (Idler) و اولین رولیک بالا قرار گیرد.
گام سوم: اندازهگیری "شکم زنجیر" (Track Sag)
-
یک تخته صاف بلند، ریسمان بنایی یا خطکش فلزی را روی زنجیر قرار دهید. این خطکش باید از بالای چرخ جلو (Idler) تا بالای اولین رولیک بالا (Carrier Roller) امتداد یابد. (در دستگاههایی که رولیک بالا ندارند، تا بالای اسپراکت).
-
حالا، فاصله بین پایینترین نقطه شکم زنجیر (وسطترین لینک زنجیر) تا زیر خطکش خود را با یک متر اندازهگیری کنید.
-
این عدد، میزان "Track Sag" شماست.
گام چهارم: مراجعه به دفترچه راهنمای اپراتور
هیچ عدد جادویی و یکسانی برای همه دستگاهها وجود ندارد.
میزان صحیح "شکم زنجیر" (مثلاً ۴ سانتیمتر یا ۱۰ سانتیمتر) به طور دقیق در دفترچه راهنمای اپراتور (Operator's Manual) دستگاه شما ذکر شده است. عدد خود را با عدد استاندارد کارخانه مقایسه کنید.
گام پنجم: انجام تنظیم (کار با شیر تنظیم)
در کنار فریم زنجیر (معمولاً زیر یک درپوش فلزی کوچک)، یک شیر تنظیم (Track Adjuster Valve) وجود دارد. این شیر به یک سیلندر پر از گریس متصل است که چرخ جلو (Idler) را به جلو یا عقب هل میدهد.
الف) اگر زنجیر "شل" است (نیاز به سفت کردن):
-
شیر تنظیم (که شبیه یک گریسخور بزرگ است) را پیدا کنید.
-
با استفاده از پمپ گریس (Grease Gun)، به آرامی گریس را به داخل شیر تزریق کنید.
-
خواهید دید که چرخ جلو (Idler) به آرامی به سمت جلو حرکت کرده و زنجیر را سفت میکند.
-
چند پمپ گریس بزنید، سپس دوباره اندازهگیری کنید. این کار را تا رسیدن به "شکم" استاندارد ادامه دهید.
ب) اگر زنجیر "سفت" است (نیاز به شل کردن):
🚨 هشدار ایمنی جدی: 🚨
گریس داخل سیلندر تنظیم، تحت فشار بسیار بالا (هزاران PSI) قرار دارد. این گریس میتواند مانند گلوله شلیک شود.
-
حتماً از عینک ایمنی استفاده کنید.
-
هرگز سر یا بدن خود را مستقیماً در مقابل شیر تنظیم قرار ندهید.
-
آچار مناسب را روی شیر قرار دهید و آن را بسیار آهسته (شاید نیم دور یا کمتر) باز کنید.
-
اجازه دهید گریس به آرامی از کنار رزوه خارج شود. (گریس را پاک کنید).
-
خواهید دید که چرخ جلو به عقب حرکت کرده و زنجیر شل میشود.
-
هرگز شیر را به طور کامل باز نکنید یا آن را بیرون نیاورید.
-
پس از رسیدن به شکم مورد نظر، شیر را دوباره سفت کنید.
یک قانون طلایی: تنظیم بر اساس محیط کار
تنظیم استاندارد دفترچه، برای خاک معمولی است. اما اگر در شرایط خاصی کار میکنید، باید هوشمندانه عمل کنید:
قانون طلایی: اگر در موادی کار میکنید که باعث فشردگی (Packing) میشوند (مانند گل رس، برف، یا ماسه بسیار چسبنده)، زنجیر خود را کمی شلتر از حد استاندارد دفترچه تنظیم کنید.
چرا؟ زیرا این مواد به طور طبیعی وارد زیربندی شده و فضا را پر میکنند و زنجیر شما را در طول روز کاری "سفت" خواهند کرد. اگر کار را با زنجیر سفت شروع کنید، تا اواسط روز، زنجیر شما به طور خطرناکی سفت خواهد شد.
نتیجهگیری
تنظیم کشش زنجیر، پیچیده نیست، اما حیاتی است. این کار ۱۰ دقیقهای، مستقیماً بر سلامت پین، بوش، رولیک، آیدلر و اسپراکت تأثیر میگذارد. با تمیز کردن روزانه و تنظیم صحیح کشش، شما به معنای واقعی کلمه در حال نجات دادن ۵۰ درصد از هزینههای نگهداری آینده دستگاه خود هستید.
